
Suomen Kansallisooppera- ja baletti 11.4.2025
Oopperatalolle hankittiin Prism Sound Dream ADA-128, joka mahdollistaa monipuoliset liitännät sekä audion verkottamisen.
Monikanavainen ADA-128 muunnin vastaa moneen Oopperatalon äänitarpeeseen

Äänisuunnittelijoina toimivat Erno Hulkkonen ja Juha-Matti Vuoja kertovat laajasta skaalasta talon
tuotannoista:
”Ääripäiden esimerkkinä, mitä työnkuva voi pitää sisällään, voisivat olla perinteiset oopperat ja
baletit, jotka esitetään täysin akustisesti - toinen ääripää on tehosteiden tekemistä oopperoihin ja
baletteihin. Erityisesti uudet kantaesitykset ja tuotannot oopperan ja baletin osalta työllistävät
huomattavasti enemmän kuin legendaariset ja perinteiset."
"Toinen mielenkiintoinen esimerkki on Oopperan kummitus - musikaali, joka on täysin
saliäänivahvistettua orkesterin, solistien ja kuoron osalta”, Erno kertoo.
”Klassikko Joutsenlampi on niin sanotusti ”mikseri kiinni” tyyppinen esitys, jossa ei ole tehosteita
tai vahvistuksia. Ja Oopperan kummitus - musikaalissa oli esimerkiksi 80-mikrofonia
orkesterimontussa ja 50-langatonta kanavaa laulajille sekä tehosteita paljon ja efektipaluita on
paljon. Eli kaikkea tältä väliltä voivat tuotannot ja esitykset olla”, Juha-Matti täydentää.
Esitysten äänen lisäksi he tekevät tallennuksia sekä streamejä - lähes kaikki oopperat ja baletit
nykyään tehdään suoratoistoon. Lisäksi he tekevät studiotöitä kuten teosten esittely-podcasteja ja
dialogien äänityksiä esityksiä varten.
Oopperatalossa on monenlaisia tiloja
Päänäyttämön katsomossa on 1 300 paikkaa, jossa permannon lisäksi on 3 parvea.
Harjoitussalissa orkesteri harjoittelee ja siellä voidaan myös äänittää koko orkesteri kerralla.
Alminsalissa esitetään kausittain niin kokoillan oopperoita, lyhyempiä lastenesityksiä kuin
vierailevien ryhmien teoksia. Salissa on esityksestä riippuen 200–500 paikkaa. Salien lisäksi talo
on täynnä erilaisi harjoitushuoneita, joita voidaan hyödyntää erilaisiin äänityksiin.
Studiotilat ovat äänisuunnittelijoiden tukikohta ja äänityksen sekä äänenkäsittelyn ydinpaikka.
”Myös kaikki lämpiöt ja missä vain tarvitaan jotain meihin liittyvää, siellä toimimme tarvittessa”.
Juha-Matti lisää.

Monenlaisia ääniprojekteja
Erilaiset projektit ja tuotannot ovat rikkaus, joista Erno nostaa Jekyll&Hyde baletin: ”Teos oli todella
mielenkiintoinen omasta henkilökohtaisesta ja työntekemisen puolesta. Siinä oli todella laaja
äänisuunnittelu-kokonaisuus. Itseäni puhutteli myös erityisesti kauhu-genre ja halusin viedä sen
astetta pidemmälle. Yhteensä teoksessa oli n. tunnin verran soivaa äänimaisemaa, joka on
poikkeuksellisen paljon. Mitään ei oltu loopattu, joten täyden tunnin luominen on mahtava haaste.”
Lisähaasteena oli, että kyseiseen balettiin valitut musiikkiteokset vaativat normaalia isomman
orkesterin, joka ei olisi mahtunut orkesterimonttuun. Osa osuuksista äänitettiin etukäteen ja
käytettiin live-orkesterin soiton yhteydessä. ”Tämä oli hienoimpia projekteja missä olen ollut
mukana”, Erno kertoo.
Juha-Matille tulee mieleen viimeaikaisista projekteista orkesterisalissa tehty äänitys Ratsumies-
oopperaa varten, joka tulee ensi-iltaan toukokuussa 2025. Pianoäänityksessä käytettiin erikoista
ratkaisua soundin löytämiseksi - kuittipapereita pianon kielien välissä.
”Työn rikkaus on ollut, että pääsee todella laajalla kentällä luomaan ja luovaan työhön on täällä
mahtavat mahdollisuudet ja puitteet.” Erno täydentää.
Heidän työnkuva on siis live- ja stream-äänen teon lisäksi monenlaiset audio- ja musiikki-
sisällöntuotannot - he hoitavat äänen tekniset ja taiteelliset työtehtävät. Tekniseen äänisuunnitteluun kuuluu esim. kaiutinsijoittelu ja lisäykset. Äänen lisäksi kaikki sisäinen video-
monitoroiti kuuluu heidän työtehtäviin, joita käytetään mm. kapellimestarin kuvan välittämiseen
tarvittaviin tiloihin.

Prism Sound tuli tarpeeseen
Prism Sound tuotteisiin he tutustuivat oman tutkimuksen pohjalta, mikä laite täyttäisi kaikki heidän
kaikki tarpeensa:
”Tämä oli ensimmäinen kosketus Prism Sound tuotteisiin. Harkitsimme pitkään
vaihtoehtoja ja miten lähestyisimme laitteiston uudistamista. Vanha studion interface-laitteisto alkaa
olemaan sen verran vanhaa, että tarve oli vaihtaa nykyaikaiseen huippulaadukkaaseen ratkaisuun.”
He tutkivat vaihtoehtoja ja tähtäimessä oli löytää Dante-pohjainen ratkaisu, koska koko talo on
yhdistetty samaan Dante-verkkoon. Tämä mahdollistaa kaikkien alueiden ja osastojen yhdistämisen
toisiinsta, joka tuo joustavuutta ja ratkaisee aikaisemman järjestelmän pullonkaulat.
”Teimme ekstensiivistä tutkimusta ja ADA-128 oli ainoa tuote, joka pystyy vastaamaan meidän
tarpeisiin. Dante-liitettävyys on ehdoton juttu ja meillä on 40-kanavaa mikrofoni-etuasteita, jotka täytyy
saada digitaaliseen muotoon järjestelmään. Lisäksi meillä on Atmos-kuuntelu, jonka lisäksi tarvitsemme
liitännät myös ristikytkentään lisäkytkentöjä varten. Muita tuotteita ei ole saatavilla, joka tarjoaisi ja
ratkaisisi nämä kaikki tarpeet kerralla. Muissa tuotteissa kokoonpano olisi ollut heti täynnä ja seinä tulisi
vastaan heti alussa”, Juha-Matti tarkentaa.
”Se mikä kyseisessä laitteessa viehättää on laajennettavuus. Kortteja saa tarvittaessa lisää ja laitteet
voidaan verkottaa. Laajennettavuus on meidän ehdoton kriteeri ja tällä varaudutaan myös
tulevaisuuden tarpeisiin”, Erno kertoo.
ADA-128 on nyt testattu ja käyttöönotettu. Kesän aikana audiojärjestelmään tullaan tekemään
muutoksia ja odotamme lopullisen asennuksen jälkeen lisää käyttökokemuksia.
Maahantuoja MGIF auttoi valinnassa
Maahantuoja auttoi laitteiston kokoonpanon valinnassa ja teknisessä tuessa.
”MGIF:n kanssa yhteystyö on toiminut erinomaisesti. Laitteen yhteensopivuutta ja kokoonpanoa
selvitettäessä saimme tarvittavaa tukea. Laite ei ollut ennestään tuttu, joten kysymyksiä oli paljon
joita selvitimme yhdessä. 10 pisteen apu!” Erno lisää tyytyväisenä.
Kuvat: Mikko Kierikki / Lamp Factory
